شعار «هیهات منا الذلة» بیانگر اهداف «امام حسین (ع)» است/حضرت «زینب کبری (س)» زبان گویای حقایق قیام عاشورا
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۶۹۳۰
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهدا (ع)» مقابل ظلم و ستم ایستادند، ایشان با شعار «هیهات منا الذله» اهداف خود را بیان کردند، حتی «امام حسین (ع)» در سخنرانیهای خود تاکید کرده بودند که مرگ برای من بهتر از پذیرش صلح با یزید است.
ناصر حمزه نژاد در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون وقایع روز چهاردهم ماه محرم گفت: روز چهاردهم ماه محرم اسرای کربلا پس از حضور در دربار ابن زیاد در بند کشیده شده و زندانی شدند، اسرای کربلا شعور حسینی را در دستور کار خود قرار دادند در این رابطه خطبه حضرت «زینب کبری (س)» و تلاشهای ایشان قابل توجه و کاربردی بود، زیرا حقایق مهمی را بازگو کردند، بیشک حضرت «زینب کبری (س)» بخاطر بصیرت شان به عنوان زبان گویای کربلا شناخته میشوند ایشان پیام کربلا را به دنیا با زبانی فصیح مخابره کردند و حقایقی که دشمن تلاش داشت آنان را از دید اذهان عمومی پنهان کند را به خوبی آشکار کردند، حضرت «زینب کبری (س)» یکی از بزرگان صحنه قیام عاشورا بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی پیرامون الگوبرداری از ابعاد زندگی «امام حسین (ع)» بیان کرد: «امام حسین (ع)» اسوهای ارزنده برای جامعه اسلامی محسوب میشوند ایشان در حوزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک الگو نه تنها برای شیعیان که برای تمام مردم دنیا شناخته میشود.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدحمزه نژاد به رویکرد سیاسی «امام حسین (ع)» پرداخت و ابراز کرد: «سیدالشهدا (ع)» مقابل ظلم و ستم ایستادند، ایشان با شعار «هیهات منا الذله» اهداف خود را بیان کردند، حتی «امام حسین (ع)» در سخنرانیهای خود تاکید کرده بودند که مرگ برای من بهتر از پذیرش صلح با یزید است.
وی در همین راستا ادامه داد: «امام حسین (ع)» در تاکیدات خود بیان کرده بودند که اگر حکومتی به دست فاسدی همانند یزید اداره شود آن حکومت به نابودی محکوم میشود این کلام «امام حسین (ع)» نشان میدهد جامعه چنانچه حاکمی همانند یزید داشته باشد باید آزادیخواهی همانند «سید الشهدا (ع)» نیز داشته باشد تا در مقابل ظلم و تعدی ایستادگی کند.
این کارشناس علوم قرآنی به یاران «امام حسین (ع)» اشاره و بیان کرد: «امام حسین (ع)» با کمک یاران با وفای خود برگ برگ حادثه کربلا را رقم زدند ایشان الگوی ارزنده از سبک زندگی بشر بودند لذا باید این اسوه آزادگی را همواره سرمشق زندگی در نظر داشته باشیم.
حمزه نژاد در همین راستا ابراز کرد: «امام حسین (ع)» یارانی همانند زهیر نصرانی داشتند، آنان به «سید الشهدا (ع)» اقتدا کرده بودند و در رکاب این امام بزرگوار برای ظلم ستیزی جنگیدند پس میتوان نتیجه گیری کرد فردی همانند «امام حسین (ع)» یک الگو برای تمام مذاهب و تمام مردم جهان هستند که آزادیخواهی را در طول تاریخ بیان میکند.
***رحمت الله الواسعه
وی سیره اجتماعی «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: زندگی «امام حسین (ع)» سراسر درس است شجاعت است، «سید الشهدا (ع)» در سیره اخلاقی رحمت الله الواسعه بودند ایشان یک نعمت برای مردم جهان هستند که حتی پس از شهادت میتوان از وجود مبارک ایشان بهره برد.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون دو بال عزاداریهای واقعی برای امام سوم شیعیان ابراز کرد: شور حسینی و بصیرت دوبال عزاداری «امام حسین (ع)» بشمار میرود. شور حسینی از جمله مهمترین ارکان برای عزاداران است این رکن در قالبهای متعددی همچون نماز اول وقت و یا همان توجه و احترام به حقوق دیگران است همچنین شور حسینی را باید در مواساتی که طی این دوسال با شیوع کرونا شکل گرفته مورد توجه قرار داد. الگو برداری از سیره رفتاری و اخلاقی «امام حسین (ع)» بسیار مهم است مسیری که پیش از این یاران «امام حسین (ع)» آن را پیمودند و «سیدالشهدا (ع)» را به عنوان مراد و الگوی خود قرار دادند.
*** یاران «امام حسین (ع)»
وی بیان کرد: «امام حسین (ع)» یاران خود را بهترین یاران دنیا معرفی کردند و تاکید نمودند که بهترین اصحاب را دارند این بسیار ارزشمند است ما نیز در دعای «امام حسین (ع)» از خدا میخواهیم که با ظهور «امام زمان (عج)» ما را در رکاب، حضرت «ولی عصر (عج)» قرار دهد تا همراه ایشان به خون خواهی «سیدالشهدا (ع)» برخیزیم.
حمزه نژاد بصیرت را به عنوان یکی از ارکان مهم عزاداری مورد بررسی قرارداد اظهار کرد: بصیرت در هنگام عزاداری بسیار مهم است و از ارکان هر عزادار «امام حسین (ع)» بشمار میرود گریه بر مصائب «امام حسین (ع)» و همچنین عزاداری برای مظلومیت ایشان قابل تامل و توجه است بینش صحیح و آگاهی از هدف «امام حسین (ع)» و یارانش در مقابله با یزید اهیمت فراوانی دارد و به عنوان رکن دیگر عزاداری حسینی شناخته میشود.
وی پیرامون تلاشهای «امام سجاد (ع)» برای آگاه ساختن جامعه از اهداف قیام «امام حسین (ع)» بیان کرد: «امام سجاد (ع)» نقش تاثیرگذاری بر آگاهی اذهان عمومی داشتند، ایشان غاصبین خلافت و امامت را معرفی کردند و با سخنرانیهای کوبنده خود جای ظالم و مظلوم را به مردم نشان دادند، خطبههای «امام سجاد (ع)» و حضرت «زینب کبری (س)» پایههای حکومت یزید را متزلزل کرد.
***تبیین معارف الهی در قالب دعا
وی بیان کرد: «امام سجاد (ع)» مردم را با واقعیتهای و در عین حال ماهیت یزید آشنا کردند در عین حال ایشان با تبیین معارف الهی در قالب دعا و روضه خوانی بر «امام حسین (ع)» تلاش بسیاری را در توسعه و گسترش دین انجام دادند همچنین با تربیت شاگردان این مهم را تحکیم بخشیدند.
حمزه نژاد رویکرد خوب عزاداری در سال ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: عزاداران «امام حسین (ع)» به خاطر شیوع بیماری کرونا امسال عزاداری متفاوت و در عین حال پرشور را به اجرا گذاشتند اگرچه تفاوتهایی با دو سال گذشته داشتند اما ابعاد عزاداری حسینی وسیعتر و پیامدهایش دیدنیتر بود، همراه شدن عزاداری با کمکهای مومنانه و وقت شناسی مردم نشان داد که توانسته اند بصیرت لازم را به وسیله الگوبرداری از «امام حسین (ع)» کسب کنند و آن را سر لوحه افکار و اعمال خود قرار دهند رویکرد مردم در محرم امسال بیانگر این حقیقت بود که شعور حسینی در درون ذهن مردم جای گرفته است.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار مذهبی ماه محرممنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه محرم حمزه نژاد امام حسین زینب کبری امام سجاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/